„Elevi la catedră, profesori în bănci”

Un eveniment recent și extraordinar de frumos a avut loc în liceul nostru: un atelier de digitalizare organizat anume pentru profesorii din Colegiul Național „Spiru Haret” de către  The Change Hub (TCH) și Școala de Valori, prin Benyamin Saeednia (absolvent spirist 2019; pentru noi e Beny) și prin Ruxandra Sereș (elevă CNSHB).   

Detaliile despre program și despre organizatori sunt scrise mai jos de o altă elevă a noastră, Andreea Sicoe, membră TCH, așa că eu o să vorbesc despre cum „s-a văzut” dinspre noi, profesorii. 

Organizarea atelierului a fost impecabilă: invitația transmisă către cancelaria „virtuală” CNSHB (primită cu mult entuziasm), crearea grupului pentru comunicare, chestionarul pentru identificarea elementelor care să îmbunătățească predarea online, cursul, chestionarul de feedback și de impact.

Dar să revin la curs. Beny a fost trainerul nostru pentru trei ore. Au fost în grupul de cursanți unii dintre foștii profesori ai lui Beny, inclusiv diriginta lui. Un schimb uimitor de roluri, primite cu bucurie de ambele părți.   

Un exemplu despre cum dai ceva înapoi comunității unde ai crescut frumos. 

ELEVI LA CATEDRĂ, PROFESORI ÎN BĂNCI -  text scris de Andreea Sicoe, clasa a IX-a G, Colegiul Național „Spiru Haret” București 

Știm cu toții că anul 2020 a fost un an al schimbării pentru întreaga lume. Se poate oare ca această schimbare să fie resimțită și în contextul relației elev - profesor, în aparență plină de bariere impuse de societate? 

 Atelierul online despre digitalizare de pe 12 mai susținut de membrii The Change Hub, din Colegiul Național “Spiru Haret” București pentru profesorii lor este o dovadă clară că, acolo unde există deschidere, cadrele didactice au la rândul lor ceva de învățat de la elevi.

 Deși pare a fi un concept nou, astfel de activități au fost cu mult timp în urmă parte din viziunea The Change Hub, primul spațiu non-formal dintr-un liceu românesc, creat de un grup de liceeni care își doreau să încerce noi moduri de a învăța ceea ce nu sunt învățați în cele 6 ore pe zi la școală. 

 Până în anul 2019, singurul spațiu The Change Hub din România era în C. N. “Spiru Haret” București, însă, din luna noiembrie a anului trecut, un al doilea spațiu a fost inaugurat în C. N. “Matei Basarab” București. Deși condițiile actuale i-au oprit să se întâlnească, membrii TCH au găsit o mulțime de soluții pentru a-și continua dezvoltarea în mediul online, profitând de timpul liber avut și de orice oportunitate. 

Printre primii parteneri The Change Hub a fost Școala de Valori, o organizație non-guvernamentală modernă. Școala de Valori a apărut în 2009 ca urmare a unei idei îndrăznețe a mai multor tineri întreprinzători. Este singura asociație din România care implementează în programele sale  educația centrată pe valori. Acest model educațional implică dezvoltarea de competențe împărțite pe patru arii: dezvoltarea caracterului, explorarea personalității, implicare civică și well-being.  

Școala de Valori a lansat campania #TuCeFaciAcum pentru a le aminti oamenilor de acțiunile importante care ar trebui să primeze în aceste momente grele. Astfel au fost organizate ateliere nu doar pentru a continua activitatea la școală, ci pentru că scopul prioritar este acela de a învăța să operăm cu noi paradigme. 

Remarcând scopul comun de a aduce îmbunătățiri sistemului de învățământ românesc, The Change Hub și Școala de Valori au plănuit astfel să le îmbogățească profesorilor cunoștințele despre digitalizare. 

 Astfel, pe 12 mai 2020, 15 profesori ai C. N. “Spiru Haret” București au luat parte la un atelier de digitalizare organizat și susținut chiar de cei pe care sunt obișnuiți să îi privească de la catedră. În cele trei ore petrecute pe ZOOM cu cei doi membri The Change Hub, Ruxandra Sereș (elevă în clasa a X-a G, în CNSHB) și Benyamin Saeednia (absolvent CNSHB), profesorii spiriști au avut ocazia de a afla mai multe despre predarea online a materiei în moduri eficiente și captivante.

 Profesori de la mai multe discipline, precum Limba și Literatura Română, Limba Engleză, Geografie, Istorie, Matematică, Educație Plastică sau Educație Muzicală, au avut ocazia să învețe cum pot folosi aplicații online oferite de Google precum: Documente, Foi de calcul, Prezentări, Formulare, Sală de clasă, YouTube, Kahoot și au aflat care sunt cele mai eficiente și actuale site-uri educaționale.  

Acest atelier nu ar fi fost însă posibil fără Benyamin Saeednia, un fost spirist în vârstă de 20 de ani. El este cel care menține legătura dintre cele două asociații, fiind co-fondator al The Change Hub și trainer colaborator la Școala de Valori. Prin urmare, tot el este cel care a „livrat” atelierul din data de 12 mai, având deja experiență în susținerea cursurilor digitale.

 Încă de la început, cadrele didactice au privit inițiativa ca pe o oportunitate, iar participarea la curs le-a confirmat încrederea în elevi și în ce pot face aceștia:

 

  • “Mulțumesc pentru această după-amiază! Mi-a întrecut așteptările! Un curs coerent, dens, aplicat, util!” - Camelia Săpoiu, prof. de Limba și Literatura Română
  • “Mulțumim mult pentru organizarea cursului complex, intens  și foarte concentrat” - Marina Burada, profesor de Geografie
  • “A fost o încântare, dincolo de discursul foarte bine structurat, clar și coerent! Nu mai zic cât de util și binevenit a fost pentru noi toți” - Nicole Stănescu, profesor de Limba Engleză

Atelierul de digitalizare de pe 12 mai nu a fost organizat doar în scopul de a oferi informații utile profesorilor pentru a își îmbogăți metodele de predare, ci și pentru a îmbunătăți relaționarea și comunicarea dintre elevi și profesori. Prin urmare, acest curs a adus beneficii ambelor părți participante, dovedind că, prin bunăvoință și implicare, se poate produce schimbarea.

Prof. Dr. Camelia Săpoiu

Colegiul Național ”Spiru Haret” București

 

Preluare de pe:

http://cameliasapoiu.blogspot.com/2020/05/elevi-la-catedra-profesori-in-banci.html?m=0